Win de nieuwe Christine and the Queens
De vierde langspeler van Christine and the Queens is een majestueus epos over de dood, het verhevene en de ware liefde.
Christine and the Queens – het geesteskind van Héloïse Létissier – kende al veel gedaantewisselingen. Na de geweldige debuutplaat ‘Chaleur Humaine’ nam Christine het alter-ego Chris aan. Een kortere naam en kortere coupe omdat hij zich sterker voelde, zowel fysiek als mentaal. Vorig jaar vervelde Chris opnieuw, tot Redcar. Na het onverwachte overlijden van zijn moeder in 2019, zag hij overal rode auto’s. Een teken van hierboven, zo meende hij. Als Redcar - Red voor de vrienden - ontpopte de zanger zich eindelijk tot de mannelijke figuur die hij al die tijd had onderdrukt. Zijn voornaamwoorden veranderden mee, naar hij/hem.
De dood van zijn moeder had heel wat losgemaakt. Om het verdriet een plaats te geven, richtte Red zich tot het goddelijke. De engelen, die ook de rode auto’s hadden gestuurd, sprak hij aan in zijn gebeden. Religieus wil hij zichzelf niet noemen, maar Red vond wel heil in spiritualiteit. De nieuwe plaat ‘Paranoïa, Angels, True Love’ is dan ook doordrongen van bovennatuurlijke spielerei. Daarbij liet Red zich inspireren door ‘Angels in America’, het iconische theaterstuk van Tony Kushner over de aidsepidemie in het Amerika van de jaren ’80.
‘Paranoïa, Angels, True Love’ een conceptalbum noemen is een understatement. Het album is opgedeeld in drie hoofdstukken. Bovendien vormt de plaat het tweede luik in een driedelige ‘rock opera’, die begon met ‘Redcar les adorables étoiles (prologue)’ uit 2022. Die rockinvloeden worden al duidelijk op het eerste nummer 'Overture', dat afsluit met een onheilspellende gitaarsolo. Ook op 'Marvin Descending' hoor je elektrische gitaren, vergezeld van bombastische drums. Toch schemert de zwoele electropop van weleer nog steeds door in nummers als 'A day in the Water' en single 'To be Honest'.
Op 'Tears can be so Soft' zingt Red over de helende kracht die tranen kunnen hebben. Op de achtergrond kan je een sample van Marvin Gaye’s 'Feel all my Love Inside' herkennen. Ook de Amerikaanse rapster 070 Shake is te horen op het album, op het bezwerende 'True Love'. Maar het is vooral de aanwezigheid van queen of pop Madonna die de aandacht trekt. Red vroeg haar om de rol van 'Big Eye' te vertolken, een alziend wezen dat ons toespreekt van hierboven. Madonna, die aangetrokken was tot de absurditeit van het project, stemde in. Met een mystieke, haast hypnotiserende stem duikt ze tot drie keer op als auctoriële verteller. Zingen doet ze niet, begeesteren wel.
Aan ‘Paranoïa, Angels, True Love’ hebben fans een hele kluif. Het is met voorsprong het meest ambitieuze werk dat Christine and the Queens al afleverde. Red groef voor het album heel diep in zichzelf en dat wierp zo z’n vruchten af. De frontman vond z’n ware ik en maakte een chef d'oeuvre dat zich in geen enkel hokje laat duwen.
Beantwoord onderstaande vraag en maak kans om het album te winnen
Vraag
Op welk festival kan je Christine and the Queens deze zomer aan het werk zien in ons land? Rock Werchter en Belgique le 2 juillet https://www.cirque-royal-bruxelles.b...023-09-12-2000
dlp xxlxx
Commentaire